تصاویرمکان های دیدنی و تاریخی و اشیاء باستانی ایران

مطالب جالب و عجیب + تصاویر ایران گردی و گردش گری+اشیاء باستانی و مکان های با ستانی ایران

تصاویرمکان های دیدنی و تاریخی و اشیاء باستانی ایران

مطالب جالب و عجیب + تصاویر ایران گردی و گردش گری+اشیاء باستانی و مکان های با ستانی ایران

جنگل حرا - جزیره قشم - استان هرمزگان


جنگل حرا - جزیره قشم - استان هرمزگان

جنگل حرا - جزیره قشم - استان هرمزگان

جنگل حرا - جزیره قشم - استان هرمزگان
حرا نام درختانی در اندازه های 3 تا 6 متر با شاخ و برگ سبز روشن هستند. حرا درختیست آب شورزی که هنگام مد آب دریا تا گلوگاه در آب فرو می رود. با خاصیت تصفیه ای که در پوست این درخت وجود دارد، بخش شیرین آب دریا را جذب و نمک آن را دفع می کند. درخت حرا در حقیقت یک تصفیه خانه آب شیرین کن طبیعی می‌باشد.
این جنگل در تنگه خوران، بین جزیره قشم و بخشی از استان هرمزگان  قرار دارد که در گستره ای معادل 200 کیلومتر مربع پدید آمده است. جنگل حرا به دلیل مساعد بودن شرایط اکولوژی، زیستگاهی امن برای پرندگان مهاجر از مناطق گرمسیری است. از جمله این پرندگان حواصیل بزرگ، اگرت بزرگ، اگرت ساحلی، حواصیل هندی، کفچه نوک تیز، سلیم خاکستری، گیلانشاه، کاکائی و... هستند.
این جنگل ها طی میلیونها سال موفق شده اند تا سازگاری اعجاب انگیزی با آب شور دریا و سواحل جزر و مدی پیدا کنند. اصولا این گیاهان قادر نیستند دمای کمتراز 5 درجه سانتی گراد را تحمل کنند. ضمن اینکه شوری بین 20 تا 32 در هزار برای رشد آنها مناسب است. مانگرو(حرا) یکی از مقاومترین گونه ها می باشند. ریشه های اصلی حرا کوتاه و کم عمق اند و از آنها ریشه های فرعی و باریک و عمودی اسفنجی به سمت بالا منشعب شده که بطور متوسط تا 30 سانتی متر از سطح زمین بالاتر می روند. این ریشه های هوایی، به تدریج دور درخت را پوشش می دهند که امکان زیستگاهی باتلاقی را برای این گیاه فراهم میکند. این ریشه ها از شوری اطراف نیز می کاهند تا امکان تغذیه گیاه از آب بسیار شور دریا میسر شود. جنگلهای دریایی حرا در شبانه روز دو بار در آب دریا آبتنی می کنند. هنگام مد ماهیان زیادی به طرف جنگل حرکت می‌کنند.
از راه خشکی سواحل قشم راهی به درون این جنگل‌ها نیست و تنها راه دیدن آنها، راه آبی است. برای تماشای این جنگل نیز باید با ناخدایان پرتجربه همراه شد، چون تنها آنها می توانند آبراهه‌های کوچک و متعدد موجود جنگل را شناسایی کنند. دیدار از جنگل حرا خاطره ای به یاد ماندنی در اذهان دوستداران طبیعت باقی خواهد گذاشت.

نظرات 1 + ارسال نظر
بهترین ریمل سه‌شنبه 25 اسفند 1394 ساعت 15:16 http://best-mascara.blog.ir/

سلام مجدد.
ممنون حامد عزیز. من هم لینکتون کردم. عید رو هم پیشاپیش تبریک میگم.
باز هم میام پیشتون.

سلام . ممنونم . عید شما هم پیشاپیش مبارک

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد